نوشته شده توسط : دکتر ستایش

فتق شکمي برآمدگي يا تورم در شکم (شکم) يا کشاله ران (قسمت بالاي پاي شما) است. اين اتفاق زماني مي افتد که مقداري از بافت چربي يا بخشي از روده شما از طريق ضعف ديواره شکم شما تحت فشار قرار گيرد.

فتق هاي شکمي

فتق شکمي چقدر جدي است؟

پاسخ: فتق شکم شايع است و لزوماً خطرناک نيست. اما ، فتق معمولاً به خودي خود بهتر نمي شود. در شرايط نادر ، مي تواند منجر به عوارض تهديد کننده زندگي شود. در نتيجه ، معمولاً جراحي براي فتق دردناک يا بزرگتر توصيه مي شود

 

انواع فتق شکمي

• فتق کشاله ران (مغبني)

اينگونه فتق سبب برجستگي قسمت کشاله ران و درون کيسه بيضه خواهد شد و اين نوع از فتق در آقايان بيشتر از خانم ها ديده مي شود .

 

• فتق راني

اين نوع از فتق سبب بيرون زدن قسمت بالاي ران مي گردد، که در خانم ها بيشتر از آقايان ديده مي شود.

 

• فتق ناف

فتق ناف عبارت است از برجستگي اطراف ناف. اين فتق به دليل اينکه عضلات اطراف ناف نمي تواند کاملاً آن ناحيه را بپوشانند ايجاد مي شود.

 

• فتق برشي

هنگامي که در محل عمل جراحي، روي جدار شکم برشي ايجاد مي شود، بعلت جدا شدن عضلات از همديگر در محل عمل جراحي پيشين ممکن است بيرون زدگي به وجود بيايد.

 

 

علائم فتق در شکم چيست؟

 

تورم واضح زير پوست شکم يا کشاله ران. ...

احساس سنگيني در شکم که گاهي اوقات همراه با يبوست يا خون در مدفوع است.

ناراحتي در شکم يا کشاله ران هنگام بلند کردن يا خم شدن.

احساس سوزش يا درد در برآمدگي.

 

چگونه به فتق شکمي مبتلا مي شويد؟

فتق زماني اتفاق مي افتد که عضوي از دهانه عضله يا بافتي که آن را در جاي خود نگه داشته است هل دهد. به عنوان مثال ، روده ها ممکن است از ناحيه ضعيف شده ديواره شکم شکسته شوند. بسياري از فتق ها در شکم بين قفسه سينه و باسن شما ايجاد مي شوند ، اما همچنين مي توانند در قسمت هاي فوقاني ران و کشاله ران ظاهر شوند.

 

اگر فتق درمان نشود چه اتفاقي مي افتد؟

"فتق به خودي خود بهبود نمي يابد - در صورت عدم درمان ، معمولاً بزرگتر و دردناک تر مي شوند و در برخي موارد خطرات جدي براي سلامتي ايجاد مي کنند." اگر ديواره اي که روده از آن بيرون زده است بسته شود ، مي تواند باعث فتق خفه شود ، که جريان خون در روده را قطع مي کند.

 

چگونه فتق ديواره شکم را درست مي کنيم؟

فتق توسط جراحان ترميم مي شود. آنها يا با کشيدن عضلات لبه فتق همراه با بخيه (بخيه) يا با قرار دادن مواد مش مصنوعي بر روي نقص ، فتق را مي بندند.

 

آيا فتق باعث افزايش وزن مي شود؟

علائم فتق شامل درد در شکم ، بيضه يا ناحيه لگن است. افزايش ناگهاني وزن ، سرفه مزمن و برداشتن سنگين مي تواند به ايجاد فتق کمک کند. افراد مي توانند با کنترل سرفه ، جلوگيري از کشيدگي عضلات و کاهش وزن از فتق جلوگيري کنند. قبل از جدي شدن فتق بايد به پزشک مراجعه کنيد.

 

آيا فتق شکمي مي تواند مشکلات روده اي ايجاد کند؟

در مردان ، فتق هاي بزرگ مي توانند به کيسه بيضه گسترش يافته و باعث درد و تورم شوند. فتق حبس شده. اگر محتويات فتق در نقطه ضعف ديواره شکم به دام بيفتد ، مي تواند روده را مسدود کرده و منجر به درد شديد ، حالت تهوع ، استفراغ و عدم توانايي در حرکات روده يا دفع گاز شود.

 

چه چيزي مي تواند با فتق اشتباه شود؟

طبق گفته SLS ، فتق در خانم ها ممکن است به درستي تشخيص داده نشود و در عوض مي تواند کيست تخمدان ، فيبروم ، آندومتريوز يا ساير مشکلات شکمي باشد. فتق زنان مي تواند کوچک و داخلي باشد. طبق SLS ممکن است برآمدگي نباشد که در امتحان احساس شود يا در خارج از بدن قابل مشاهده باشد.

 

فتق نافي

طبق کالج جراحان آمريکا ، تخمين زده مي شود که 10 درصد از کل فتق هاي معده ، فتق ناف هستند. اين نوع فتق باعث برجستگي قابل مشاهده اي در داخل يا اطراف دکمه شکم مي شود که معمولاً هنگام سرفه يا کشيدگي هنگام دفع مدفوع بدتر است.

 

چرا معده من بعد از جراحي فتق بزرگتر است؟

نتيجه. تورم پس از ترميم ديواره شکم مي تواند در اثر برآمدگي مش ايجاد شود. برآمدگي پيشرونده ممکن است نتيجه خرابي ايمپلنت مش به دليل طولاني شدن باشد. هنگام انتخاب مش عملي و مناسب براي بازسازي ديواره شکم ، بايد مشخصات مش را در نظر گرفت.

 

تغيير رويه زندگي

رعايت برخي نکات و تغييراتي در تغذيه فرد مي تواند تا حدودي علائم فتق هاي شکمي را از بين ببرد، ولي باعث بهبودي آن نمي شود. در نتيجه رعايت نکات زير مي تواند به روند درمان کمک کند.

 

• پرهيز از وعده هاي غذايي سنگين و پر حجم

• خودداري از دراز کشيدن و خم شدن پس از صرف غذا

• حفظ تعادل وزن

• انجام برخي ورزش ها براي تقويت ماهيچه هاي اطراف فتق (لازم به ذکر است انجام غلط ورزش ها مي تواند با افزايش فشار به آن ناحيه، باعث بيرون زدگي بيشتر فتق شکمي شود)

• خودداري از خوردن غذاهايي که رفلکس معده را شدت مي بخشند، مانند غذاهاي تند و حاوي گوجه فرنگي

• کاهش وزن و ترک سيگار براي جلوگيري از ريفلاکس اسيد معده



:: برچسب‌ها: احساس سنگيني در شکم ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()